söndag 29 juni 2014

Elektrifiering av vägar för lastbilar?

En ur gammal idé ifrån 1800 talet då man fantiserade om att man kan bygga elnätsledningar ovanför vägar samt åkrar där elektrifierade traktorer. Dessa är luftburna elledningar då en elmottagaren pantografen på taket på lastbilen hämtar sin energi ifrån. Projektet heter "E - Highway"

   Ett annat alternativ än enbart köra på bensin och diesel för lastbilar börjar testas mer på allvar. Ett intressant projekt som både Siemens och Scania testar är om kan man ha elledningar ovanför framtidens motorvägar där lastbilar ska drivas fram med hjälp av el? År 2011 har man testat med ny teknik där lastbilar färdas med hjälp av elledningar på vägar. Men lastbilarna är så klart av hybrider då så fort lastbilen lämnar elledningsnätet kommer den att övergå till diesel eller vilket bränsle den nu körs på. En annan idé är att ett batteri laddas upp samtidigt medan lastbilen kör på dessa elledningsvägar. När lastbilen har lämnat vägen drivs den istället på sitt uppladdade batteri.

   Under år 2014 testas nu dessa lastbilar på betydligt mer krokigare vägar för att se om dem klarar av testet. Nästa steg är att förse med riktiga motorvägar med elledningar för att till sist testa tekniken i praktiken om hur bra den kommer att fungera. Den nuvarande testbana är på 4 km lång som ligger på ett flygfält utanför Berlin. Det svåraste i testerna är för höga farter då pantografen ska kopplas på eller ifrån.

   Det faktum är att Scania är mer och sammarbetar kan även Sverige likt Tyskland bli de första länderna i världen med elektrisk drift av lastbilar på motorvägar. Men det handlar just om motorvägar, spårvagnar och trådbussar har ju funnits för med mer primitiv teknik.

   Men att tro att dessa skulle bli fossilfria är absolut ingen garanti eftersom energin kommer ju ifrån elkraften, som i sin tur kan likväl komma ifrån ett kolkraftverk som vind och vatten. Påståendet om fossilfri transport kan då fallera och man måste visa att dessa kommer ifrån just fossilfria alternativ. Men i Tyskland har även kolkraftverk och det kanske till och med innebär att flera kolkraftverk måste byggas för att driva denna transport. Men hoppet ligger trots allt om fossilfri energi för transportgen och som mer ska uppnås till EUs mål om att 1/3 av vårt fossilt beroende ska bort år 2030.

   Kostnaden för ombyggnader av motorvägar med luftburna ledningar uppskattas att kosta 2 - 5 miljoner euro per km. Det är även tänkt att vägtullarna ska kunna täcka dessa kostnader?

   Andra idéer är att ha markledningar eller till och med Maglev lastbilsvägar, men den senaste är nog en bra bit in i framtiden? Hur som helst verkar det finnas idéer om någonting sådant som kallas för "Maglev 2000", blir nog mer som ett små transport tåg? Dessa idéer utvecklas hur som helst i USA.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar